Frans Van Dyck, is geboren in een grote familie van boomtelers,

in 1961 was hij er al bij toen de Boomtelersfederatie Noord-België opgericht werd, nu 55 jaar geleden.

Vanaf 1971 werd Frans gekozen tot secretaris van de federatie en dat gedurende 17 jaren. In 1998 wordt hij voorzitter en zou dat 9 jaar blijven. In die tijd was Frans ook lid van het Presidium van het AVBS en dat tot 1998. Op alle brieven plakt hij een sticker met de tekst “ is het moeilijk … dan doen we het samen”. Frans was ook lid van het technisch comité van het PCS, Proefcentrum voor de Sierteelt te Destelbergen en de veredeling van de populieren te Geraardsbergen

Frans is gekend om zijn ambitie en gedreven inzet voor de sector;

Als jonge boomkweker fietste Frans doorheen de grote omgeving om planten af te leveren, in gans Vlaanderen wist hij de weg en had overal vrienden. Hij wist later de boomkwekerij op de kaart te zetten en dit is ook letterlijk te nemen door zijn engagement tijdens de invoering van de Groene hoofdstructuur, in de Gecoro-raad en de gemeentelijke milieuraad.
Frans deed veel lobbywerk en sprak daarvoor zijn grote kennissenkring aan. Hij maakte honderden verplaatsingen naar de vergaderingen in Gent. Zelfs tijdens het rijden met de auto keek hij naar de bomen langs de straat en in de tuinen wist wanneer ze waren gepland en van welke kwekerij ze kwamen.

Hij was altijd heel begaan met de omgeving en was daar streng op, hij controleerde zijn velden en raapte zelf de papiertjes en blikjes op die langs de weg waren achtergelaten.

Frans gaf me, tijdens onze laatste bezoeken wijze raad mee,

hij vertelde:

• Dat er veel toekomst is voor de boomtelers en ook voor de vereniging van boomtelers.
  • Dat we onze visie en afzet moeten verruimen door meer buitenlandse contacten te leggen.
  • Dat de boomkwekers een breed assortiment planten blijven aanbieden.
  • Dat we niet te veel planten maar wel van een goede kwaliteit moeten kweken.
  • En dat in de toekomst het milieu nog belangrijker zal worden.

Bewaar de herinnering aan Frans als een echte familieman, gelovig, behulpzaam en met veel inzet voor iedereen, bedankt Frans.

Lucien Verschoren